Image

Audits van uw opslag faciliteiten

Opslag lithiumbatterijen: PGS37-2

Dat de opslag van Lithiumbatterijen risico’s met zich meebrengt is bekend. Wie te maken heeft met de opslag van bijvoorbeeld fietsaccu’s, autoaccu’s of bijvoorbeeld kleine smartphoneaccu’s kon tot voorheen zonder regels deze materialen opslaan. 

Op 1 april 2022 is namelijk de PGS37-2 norm in concept gepubliceerd, dé richtlijn voor de opslag van lithiumbatterijen.

PGS 37 verplicht?

We zien dat veel bedrijven worstelen met de vraag hoe ze het beste de opslag van lithiumbatterijen kunnen regelen en vooral hoe ze de veiligheidsrisico’s tot een minimum kunnen beperken. Lithiumbatterijenopslag valt namelijk niet onder de werkingssfeer van de PGS 15. Ook speelt de vraag bij veel bedrijven of de PGS37-2 een verplichting is. 
Hoewel de PGS37-2 een richtlijn/advies is en dus niet wettelijk verplicht kan het vanuit een ander perspectief wél een verplichting zijn. De omgevingsdienst kan vereisen dat het bedrijf voldoet aan deze richtlijnen

Zorgplicht: Vanuit het Activiteitenbesluit Milieubeheer bestaat de zorgplicht. Dit wil zeggen dat je als organisatie verplicht bent om passende maatregelen te treffen om de nadelige gevolgen voor het milieu m.b.t. je bedrijfsactiviteiten te beperken of liever te voorkomen.

In de PGS37-2 is een ondergrens en zolang u daar aan voldoet is de PGS37-2 niet van toepassing. Energiedragers conform de bijzondere bepaling 188 van het ADR of sectie 2 van het ICAO, dus:

  • Lithium ion batterijen van maximaal 100 Watt uur
  • Lithium ion cellen van maximaal 20 Watt uur
  • Lithium metaal batterijen met maximaal 2 gram metallisch lithium
  • Lithium metaal cellen met maximaal 1 gram metallisch lithium per cel
  • Hybride batterijen (lithium ion en lithium metaal) van maximaal 10 Watt uur en max 1,5 gram metallisch lithium.
Deze vrijstelling geldt tot max. 1000kg per brandcompartiment. Voor alle andere lithiumbatterijen is de PGS-37 direct van toepassing.

Aan PGS 37 voldoen

Om te voldoen aan de PGS-norm dient het bedrijf aan een aantal belangrijke veiligheidseisen te voldoen. De volgende onderwerpen komen tijdens en audit aan bod;
  • Bouwkundige maatregelen en voorzieningen;
  • Handelingen en werkzaamheden;
  • Geschiktheid van de stellingen;
  • Opslaglocatie;
  • Registratie en documentatie;
  • Opleiden en training van het personeel;
  • Veiligheid binnen de voorziening;
  • Brandveiligheid;
  • Blusmiddelen;
  • Noodplan, incidenten en calamiteiten.
De duur van het adviestraject is afhankelijk van de hoeveelheid gevaarlijke stoffen/lithiumbatterijen die er in uw bedrijf wordt opgeslagen. Ook wordt er binnen de norm onderscheid gemaakt tussen nieuwe en refurbished batterijen.

Aan de slag?

Wilt u meer weten over de PGS37-2 of wilt u direct aan de slag met het voldoen aan de norm? Onze adviseurs vertellen u er graag meer over!

Zorgplicht
Je bent als organisatie verplicht om passende maatregelen te treffen om de nadelige gevolgen voor het milieu m.b.t. je bedrijfsactiviteiten te beperken of liever te voorkomen.

Professionele adviseurs ADR/RID en PGS37-2

Wij zijn professioneel veiligheidsadviseurs ADR/RID en PGS37-2 adviseurs en bieden u advies aan op gebied van veiligheid binnen uw bedrijf.

Dankzij onze jarenlange ervaring in de logistiek en behandeling van gevaarlijke stoffen kunnen we u een uitgebreid pakket bieden dat geheel aan uw wensen voldoet. Neem vrijblijvend contact met ons op, zodat we een pakket op maat kunnen maken.

Waarom PGS37?

  • Specialist in lithiumbatterijen met professioneel team achter de hand
  • Maakt diensten op maat
  • Meer dan 20 jaar ervaring in de logistiek
  • Wij blijven ons ontwikkelen door cursussen en nascholing te volgen, waardoor we u kunnen voorzien van de nieuwste informatie
  • Wij hanteren scherpe tarieven, maar doen er alles aan om een opdracht zo goed mogelijk af te ronden en onze opdrachtgevers meer dan tevreden te stellen.
  • Samenwerking met partners die bij de ontwikkeling van de PGS37-2 betrokken waren